A modern járműipar folyamatosan fejlődik, és az egyik legfontosabb szempont a biztonság növelése. Az autósok számára az egyik legkellemetlenebb és legveszélyesebb helyzet a defekt, amely nemcsak időveszteséget okoz, hanem komoly balesetveszélyt is jelenthet. Erre a problémára nyújtanak megoldást a defekttűrő abroncsok. Mostani írásunkban bemutatunk mindent, amit a defekttűrő gumiabroncsról tudni érdemes.

Defekttűrő gumiabroncs: minden, amit a defekttűrő gumikról tudni érdemes

Mi az a defekttűrő abroncs?

A defekttűrő gumiabroncs olyan speciális technológiával készült gumi, amely defekt esetén is képes biztosítani a jármű további haladását. Ezek az abroncsok megerősített oldalfalakkal vagy belső támasztószerkezettel rendelkeznek, amely megakadályozza, hogy a gumi teljesen leereszkedjen, így a jármű biztonságosan irányítható marad.

Milyen változatokban érhető el a defekttűrő abroncs?

A defekttűrő abroncsoknak több változata létezik, amelyek eltérő technológiákat alkalmaznak a biztonságos továbbhaladás érdekében. Íme, a legfontosabbak.

Önhordó (Self-Supporting) defekttűrő gumiabroncsok

Jellemzők:

Megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek megtartják a gumi formáját nyomásvesztés esetén.

  • A legelterjedtebb defekttűrő technológia.
  • Nem igényel külön támogatószerkezetet a felnin.

Előnyei:

  • Könnyebb, mint a belső támasztórendszerű változatok.
  • Széles körben elérhető, sok autóhoz kompatibilis.

Hátrányai:

  • A futáskomfort kissé keményebb lehet a megerősített oldalfalak miatt.
  • Speciális TPMS (gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer) szükséges.

 

Jelölések: RFT (Run-Flat Tire), SSR (Self-Supporting Runflat – Continental), ZP (Zero Pressure – Michelin), ROF (RunOnFlat – Goodyear).

Támogatott Gyűrűs (Support Ring) defekttűrő abroncsok

Jellemzők:

  • A gumi belsejében egy merev gyűrű található, amely alátámasztja az abroncsot nyomásvesztés esetén.
  • Gyakran páncélozott járművekben és speciális autókban használják.
  • Személyautóknál már igen ritkán alkalmazzák.

Előnyei:

  • Nagyobb teherbírás és stabilitás defekt esetén.
  • Kevésbé csökkenti a menetkomfortot, mint az önhordó verzió.

Hátrányai:

  • Drágább és bonyolultabb szerkezetű.
  • Speciális felnire van szükség a megfelelő működéshez.

Jelölések: PAX (Michelin), CSR (Continental).

Önzáró (Self-Sealing) gumiabroncsok

Jellemzők:

  • Egy belső tömítő réteggel rendelkeznek, amely automatikusan eltömíti a kisebb lyukakat (pl. szögek okozta sérüléseket).
  • Nem kifejezetten defekttűrő, inkább a kisebb sérülések ellen nyújt védelmet.

Megjegyzés: Ez egy önjavító és nem defekttűrő technológia!

Előnyei:

  • Nem igényel speciális felnit vagy speciális TPMS rendszert.
  • A futáskomfort hasonló a hagyományos abroncsoké

Hátrányai:

  • Csak kisebb sérülések esetén hatékony, nagyobb defektek ellen nem nyújt vé

Jelölések: ContiSeal (Continental), Seal Inside (Pirelli).

Mennyit lehet ezekkel a gumikkal haladni defekt esetén?

A legtöbb defekttűrő abroncs körülbelül 80 km-es távolságot tud megtenni maximum 80 km/h sebességgel, miután elvesztette a nyomását. Fontos megjegyezni, hogy a megtehető távolság és a sebesség függ a terheléstől és a külső hőmérséklettől is. Magasabb terhelés vagy melegebb időjárás csökkentheti a megtehető távolságot.

Mely autók használják ezt a technológiát?

A defekttűrő abroncsokat főleg prémium márkák, mint a BMW, Mercedes-Benz és Audi alkalmazzák széles körben, de egyre több gyártó ajánlja ezt a technológiát opcióként.

Mely autóabroncs gyártók kínálnak defekttűrő gumikat?

Számos nagy abroncsgyártó rendelkezik defekttűrő termékekkel, köztük:

  • Bridgestone Run-Flat
  • Michelin ZP (Zero Pressure)
  • Pirelli Run-Flat
  • Goodyear RunOnFlat

Defektűrő gumi jelölése

A defekttűrő gumiabroncsokat különböző gyártók eltérő jelölésekkel látják el. Íme, a leggyakoribb jelölések:

  • RFT (Run-Flat Tire) – Általános rövidítés a defekttűrő gumikra.
  • SSR (Self-Supporting Runflat) – A Continental jelölése.
  • ROF (RunOnFlat) – A Goodyear és a Dunlop használja.
  • ZP (Zero Pressure) – A Michelin defekttűrő technológiájának jelzése.
  • EMT (Extended Mobility Tire) – Szintén a Goodyear egyik jelölése.
  • DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) – A Dunlop saját megnevezése.
  • MOE (Mercedes Original Extended) – A Mercedes által jóváhagyott defekttűrő abroncsok.

 

Ezeket a jelöléseket az abroncs oldalfalán találhatjuk. Ha egy adott autóhoz keresünk defekttűrő gumit, érdemes ellenőrizni, hogy az adott típus kompatibilis-e vele.

Létezik téli, nyári, négyévszakos defekttűrő gumiabroncs?

Igen, a defekttűrő abroncsok elérhetők nyári, téli és négyévszakos kivitelben is. A választék azonban valamivel szűkebb, mint a hagyományos gumik esetében, és főként a prémium gyártók kínálják ezeket.

Nyári defekttűrő abroncsok

  • Kifejezetten meleg időjárásra optimalizált gumiösszetétellel és futófelülettel rendelkeznek.
  • Jobb tapadást és rövidebb fékutat biztosítanak száraz és nedves utakon.

Téli defekttűrő abroncsok

  • Lágyabb gumikeverékkel és mélyebb mintázattal készülnek, hogy alacsony hőmérsékleten és havas úton is jól teljesítsenek.
  • Jobb tapadás és rövidebb fékút hóban és jégen.

Négyévszakos defekttűrő abroncsok

  • Kombinálják a nyári és téli gumik tulajdonságait, így mérsékelt éghajlaton egész évben használhatók.
  • Ha kemény téli körülmények között autózunk, a dedikált téli gumi jobb választás lehet.

Melyiket érdemes választani?

  • Ha nyáron és télen külön szettet használunk, akkor érdemes mindig az adott időszaknak megfelelő szettet használni.
  • Ha egész évben egy szettet használunk: A négyévszakos defekttűrő abroncs praktikus, de kemény téli körülmények között nem helyettesíti a téli gumit.

Megéri-e a defekttűrő abroncsot megvásárolni?

A döntés az egyéni preferenciáktól függ. Ha valaki gyakran vezet nagy sebességgel autópályán, vagy nem szeretne bajlódni defekt esetén, akkor a defekttűrő abroncs hasznos befektetés lehet. Azok számára, akik főleg városban közlekednek és szeretnének pénzt megtakarítani, a hagyományos gumiabroncsok is megfelelő alternatívát jelenthetik.

Javíthatók a defekttűrő abroncsok?

A defekttűrő abroncsok (Run-Flat Tires – RFT) javíthatósága korlátozott, és nagyban függ az adott gyártó előírásaitól, valamint a sérülés típusától.

Mit mondanak a szakértők?

  • Elméletileg igen, ha a sérülés a futófelületen található és nem túl nagy.
  • Gyakorlatban a legtöbb gyártó nem ajánlja, mert a defekttűrő gumik szerkezete defekt esetén is képes továbbgurulni, és ezáltal a belső szerkezet sérülhet, ami láthatatlan károsodásokat okozhat.

Mikor NEM javítható?

  • Ha az oldalfalon van a sérülés.
  • Ha a defekt nagyobb, mint 6 mm.
  • Ha az autóval már hosszabb távot tettek meg leeresztett állapotban.
  • Ha a gumi megerősített szerkezete károsodott.

Mikor lehet ”esetleg” javítani?

  • Ha a defekt a futófelületen van, és az abroncs nem vesztette el teljesen a nyomását.
  • Ha a gumit azonnal észlelték és leállították az autót, mielőtt további károk keletkeztek volna.
  • Ha a gyártó kifejezetten engedélyezi a javítást.

Mit mondanak a gyártók?

  • Michelin: Egyes ZP (Zero Pressure) abroncsok ritkán javíthatók, ha az oldalfal nem sérült, akkor talán lehetséges. Fontos, hogy szakember vizsgálja mega gumik állapotát, mielőtt javításra kerül sor!
  • Bridgestone: Nem javasolja a javítást, mert a belső szerkezet láthatatlanul is károsodhatott.
  • Pirelli & Continental: Általában nem ajánlják a javítást, de ha a sérülés kicsi és megfelelő módon történik, akkor lehetséges. Itt is fontos a szakember által történő szakszerű hiba megállapítás!

Hogyan lehet ellenőrizni?

Ha a gumiszervizben felmerül a javítás lehetősége, röntgenes vagy belső vizsgálatot kell végezni, hogy megállapítsák, van-e szerkezeti károsodás. Ennek költsége jelentős és csak speciális gumiszervizek képesek elvégezni.

Létezik garancia a defekttűrő abroncsra?

Igen, a defekttűrő abroncsokra általában van gyártói garancia, de ennek feltételei eltérhetnek a hagyományos gumikhoz képest. A garancia jellemzően az anyaghibákra és a gyártási hibákra vonatkozik, de a defektek és a külső sérülések nem mindig tartoznak bele.

Milyen típusú garancia érhető el?

Gyártói garancia

  • Általában 2-5 év a gyártási és anyaghibákra.
  • Ha a gumi szerkezeti hibás (pl. oldalfal repedés, gyártási hiba), akkor a gyártó cserélheti.
  • A defekttűrő technológia működéséből adódó problémák (pl. oldalfal sérülés hosszú defekt utáni használat miatt) nem mindig tartoznak bele.

Defektgarancia (bizonyos gyártóknál vagy forgalmazóknál)

Egyes márkák vagy forgalmazók külön defektbiztosítást kínálnak.

Például:

  • Michelin – ZP abroncsoknál bizonyos viszonteladóknál elérhető defektgarancia.
  • Continental – Egyes országokban kínál garanciát defekt vagy sérülés esetére is.
  • Bridgestone DriveGuard – Néhány forgalmazó extra védelemmel értékesíti.

Bizonyos kereskedők extra garanciát kínálhatnak: Néhány gumiabroncs-szerviz vagy webshop biztosít extra cseregaranciát, amely pl. 12 hónapon belüli sérülés esetén kedvezményes cserét vagy teljes visszatérítést biztosít.

Ezek gyakran csak plusz díj ellenében elérhetők.

Mi NEM tartozik a garancia alá?

  • Defekt vagy mechanikai sérülés külső behatás miatt (pl. szög, kátyú).
  • Nem megfelelő használat miatti károk (pl. túl hosszú menet defekttel).
  • Elhasználódás vagy kopás.

Fontos megjegyzés a defekttűrő gumiabroncsokhoz

A TMPS szelepek alkalmazása elengedhetetlen a defekttűrő abroncsok használatához!

Zárszó

A defekttűrő gumiabroncsok innovatív megoldást kínálnak az autósok számára, növelve a biztonságot és csökkentve a defektek okozta kellemetlenségeket. Bár magasabb áruk és bizonyos kompromisszumok (pl. javíthatóság, menetkomfort) miatt nem mindenki számára ideálisak, azoknak, akik hosszú távú biztonságot és kényelmet keresnek, kiváló alternatívát jelentenek. A megfelelő típus kiválasztása előtt érdemes figyelembe venni az autó kompatibilitását, a vezetési szokásokat és a karbantartási igényeket. A modern technológiáknak köszönhetően egyre több autógyártó kínálja ezt az opciót, így a jövőben még szélesebb körben elérhetővé válhat.
Ha önnek defekttűrő abroncsra, defektjavításra, kerékcserére lenne szüksége otthonában vagy munkahelyén, keressen minket bizalommal. A gumiabroncs beszerzéstől a kerékcserén át a defektjavításig képesek vagyunk mindent kivitelezni személyautókon, teherautón, kamionon, mezőgazdaság és földmunkagépeken egyaránt.

 

Minden, amit a nyári gumikról tudni érdemes!

A gumiabroncsok kulcsszerepet játszanak a járművek biztonságában és hatékonyságában. A megfelelő abroncsválasztás nemcsak a vezetési élményt javítja, hanem jelentős hatással van az üzemanyag-fogyasztásra és a fenntartási költségekre is. A nyári gumik különösen...

Időszakos kerékcsere egy mobilgumis szakember szemével

Az időszakos kerékcsere nemcsak az autó karbantartásának alapvető része, hanem az évszakváltások során a biztonság szempontjából is elengedhetetlen. Legyen szó téli vagy nyári gumikról, azok cseréje a megfelelő időpontban különösen fontos az optimális tapadás és a...

Kerékcsere teherautón: mikor, hogyan?

A teherautó kerékcseréje nemcsak a jármű megfelelő működése szempontjából kulcsfontosságú, hanem a közlekedés biztonságát is alapvetően befolyásolja. Egy elhanyagolt gumiabroncs balesetet okozhat, ami nemcsak az autóra, hanem az életünkre és a másokéra is veszélyt...

Milyen rakodógépek léteznek, és hogyan zajlik ezeknek a kerékcseréje?

A rakodógépek az építőipar és a mezőgazdaság elengedhetetlen eszközei. Kiemelkedően sokoldalú gépek, amelyek különféle anyagok (pl. föld, homok, kavics) mozgatására és rakodására használhatók. Számos típusuk létezik, amelyeket különböző feladatokra és...

Teherautók gumicseréje – mobilgumis szolgáltatással gyorsan és hatékonyan

A teherautók üzemeltetése során a megfelelő gumiabroncs karbantartás és csere kulcsfontosságú tényező, amely jelentősen befolyásolja a járművek biztonságát, üzemanyag-hatékonyságát és teljesítményét. Míg korábban a gumicserék jellemzően a szervizekben történtek,...

Minden, amit a téli autógumiról tudni érdemes

Amikor az időjárás hidegre fordul, és a hőmérséklet tartósan 7 °C alá csökken, ideje elgondolkodni a téli gumik felszerelésén. A téli gumiabroncsok speciálisan arra lettek tervezve, hogy a hideg időjárási körülmények között is megfelelő tapadást biztosítsanak az autó...

Mit tegyünk, ha egyenetlenül kopnak az autógumik?

Az autógumik egyenetlen kopása nemcsak esztétikai probléma, hanem komoly biztonsági és gazdasági kérdés is. A nem egyenletes kopás számos tényező következménye lehet, amelyek mind a jármű teljesítményére, mind a vezetési élményre negatívan hatnak. A mostani ...

Milyen eszközöket és technológiát használnak a mobil gumicseréhez?

A mobil gumicsere egyre népszerűbbé válik, mivel kényelmes és időtakarékos megoldást kínál az autósok számára. Ahhoz, hogy a szolgáltatás magas színvonalon működjön, a szakembereknek modern eszközökre és technológiákra van szükségük. Lássuk, milyen eszközöket és...

Gumiabroncsok terepjárókhoz, sportautókhoz és teherautókhoz

A járművek teljesítményének és biztonságának megőrzése szempontjából alapvető fontosságú, hogy a megfelelő gumiabroncsot válasszuk. Különböző járműtípusok - mint például terepjárók, sportautók, teherautók és motorbiciklik - eltérő igényekkel bírnak a gumiabroncsok...

Meddig használható egy autógumi?

Az autógumik élettartama és biztonságos használatának időtartama rendkívül fontos kérdés minden autótulajdonos számára. A megfelelő állapotú és minőségű gumik biztosítják a jármű optimális teljesítményét és hozzájárulnak a közlekedés biztonságához. Az alábbiakban...